[Ταινία] Προμηθέας ~ Oι λόγοι που δε μ’άρεσε (Β-Κριτική)

Posted by Scatman on October 16, 2012

Επιτέλους! Μετά από αρκετές αναβολές είδα κι εγώ την περίφημη ταινία Προμηθέας απ’τον Ridley Scott (Aliens, Blade Runner κ.ά) για την οποία το τελευταίο διάστημα έχει δημιουργηθεί πολύ μεγάλος ντόρος. Τα trailers συγκλονίζουν κι ανεβάζουν το hype, το κοινό την αποθεώνει, οι κριτικές είναι ενθαρρυντικές κι όλα αυτά μεταφράστηκαν φυσικά σε εισπράξεις εκατομμυρίων δολαρίων αλλά και αξιοπρεπέστατη υποδοχή απ’το μεγαλύτερο site ταινιών, IMDb.

Παρά την πολύ φιλόδοξη βάση που έχει στηθεί γύρω απ’την ταινία, το δικό μου συμπέρασμα είναι πως πρόκειται για μία πολύ μέτρια ταινία, αν όχι κακή, που έχει να επιδείξει μόνο εντυπωσιακότατα εφέ και τίποτα άλλο. Άραγε φταίει που μεγάλωσε ο σκηνοθέτης και ξεκούτιανε ή μήπως το σημερινό cinema έχει γίνει τόσο εμπορικό που αγνοούνται βασικές παραμέτροι για το στήσιμο μίας ταινίας?

Όπως και να έχει, παρακάτω αναλύω τους λόγους για τους οποίους το Prometheus/Προμηθέας δε μου άρεσε. Υπάρχει αρκετό spoiling επομένως εάν δεν έχετε δει την ταινία και σκοπεύετε να το κάνετε…απλά μη διαβάσετε.

Καταρχάς, η ταινία ξεκινά τελείως λάθος. Στα πρώτα λεπτά βλέπουμε βουνά, λαγκάδια, λίμνες τα οποία ουδέ μία σχέση έχουν με αυτό που θα ακολουθήσει αργότερα. Έπειτα, εμφανίζεται η ανθρωπόμορφη οντότητα που κέρδισε τις εντυπώσεις στα trailers… σχεδόν τσίτσιδος… για να εξαφανιστεί λίγα δευτερόλεπτα αργότερα…κι αφού πιει πρώτα το μαύρο υγρό (που γίνεται μία ένα εκ των σημαντικότερων απειλών στη συνέχεια) μπροστά στη θέαση ενός διαστημοπλοίου. Για ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ? Γιατί ο σκηνοθέτης μας δείχνει αυτή τη σκηνή αφού πουθενά στην ταινία δεν εξηγείται ο ρόλος της? Προφανώς θέλει να εντυπωσιάσει το κοινό με τα…ομολογουμένως φανταστικά εφέ.

Επίσης, ποιος είδε τα posters/trailer και δεν περίμενε μεγάλη συμμετοχή γι’αυτές τις επιβλητικές οντότητες? Ωστόσο, η συνολική παρουσία του/τους είναι εξαιρετικά μικρή. Στο τέλος της ταινίας καταλαβαίνουμε πως ο μοναδικός λόγος εμφάνισής τους ήταν για να σωθεί η ηρωίδα απ’το… καλαμάρι που έβγαλε από μέσα της. Κατά μία έννοια την έσωσε το τέκνο της…

H μεγαλύτερη τραγικότητα όμως συναντάτε στο casting του έργου που κατά τη γνώμη μου αφενός έγιναν άστοχες επιλογές ηθοποιών…αφετέρου συνοδεύονται από ένα ολοκληρωτικά άθλιο scripting διαλόγων! Τι να πρωτοπεί κανείς γι’αυτό τον τομέα. Ειλικρινά δε ξέρω για ποιο χαρακτήρα θα πρέπει να γράψω περισσότερα.

Πρώτα – πρώτα, σαν κλασσική Αμερικανιά παραγωγή περιέχει από όλα τα είδη προσωπικοτήτων. Φρικιά, σοβαρούς, χαζοχαρούμενος, ερωτίλους – έμπειρους και φυσικά ξεκινάνε την περιπέτεια τους με το ηθικό ακμαιότατο (κλασσικό σημάδι χάους για τη συνέχεια).

α.) Η ηρωίδα, Naomi Rapace (Elizabeth Shaw) δεν είναι καθόλου πειστική στο ρόλο της κι έχω την αίσθηση πως άλλες εποχές δε θα ήταν καν σε cast scifi ταινίας (τουλάχιστον). Μα πως είναι πρωταγωνίστρια? Πιο πολύ μοιάζει με συμμαθήτρια απ’το σχολείο… ή σαν την κοπελίτσα της διπλανής πόρτας. Δεν έχει κάτι το ξεχωριστό επάνω της. Ερμηνευτικά, η σύγκριση με την πρωταγωνίστρια του Alien, Sigourney Weaver είναι αναπόφευκτη κι έχω να παρατηρήσω πως απλά δε μπορεί να γίνει (σύγκριση)…άλλη κλάση η S.Weaver. Παρά όλα αυτά  θα την θυμόμαστε για το φοβερό κορμί της (δεν της φαινόταν) :

και φυσικά κάποιες υπερβολικά cult σκηνές που μας χάρισε με την ερμηνεία της!

  

Πιο μελό κλισέ Αμερικανιά δε μπορούσε να γίνει. Η συγκεκριμένη αναφορά κατάφερε να μου προκαλέσει νευρικό γέλιο.

Άλλη τρομερή σκηνή είναι αυτή που “αυτο-εγχειρίζεται” στο μηχάνημα :

 

Το κορυφαίο όμως δεν είναι το χταπόδι – καλαμάρι που βγάζει από μέσα της (ήμαρτον βρε R. Scott). Αλλά η μετέπειτα σκηνή όπου  με πολύ..άγριο τρόπο…ράβονται οι πληγές της ~θυμίζει συραπτικό~ και κατόπιν αυτού …κινείται σαν να μην τρέχει τίποτα. Για την ακρίβεια τρέχει άνετα η ίδια και ταυτόχρονα πηδάει εμπόδια κτλ κτλ

 

Κάποιες στιγμές βέβαια “θυμάται” ότι πρέπει να πονάει κι αντιδρά ανάλογα..πολύ μπροστά!

β.) Εκεί όμως που η ταινία απογειώνεται είναι στο διάλογο μεταξύ των C.Theron (Merentithh Vickers) & Indris Elba (Janek). Μιλάμε για ασύλληπτου επιπέδου σκηνή που αγγίζει τα όρια της τελειότητας. Ακολουθήστε κι εσείς τα απλά βήματα του καμακιού απ’το μέλλον με 100% εγγυημένα αποτελέσματα.

—-

ΒΗΜΑ 1ο :

Η γυναίκα δεν ανταποκρίνεται στο κάλεσμα σου γι’αυτό της πετάς τη μαγική ατάκα

ΒΗΜΑ 2ο :

Αιφνιδιάζεται και τελικά…

ΒΗΜΑ 3ο :

Υποκύπτει μη μπορώντας να αντιδράσει διαφορετικά

ΒΗΜΑ 4ο :

Απολαμβάνεις τη νίκη σου τραγουδώντας γι’αυτή τη μεγάλη επιτυχία και η διαδικασία ολοκληρώνεται

—-

γ.) Η ταινία έχει αρκετούς κομπάρσους με σχετικά μεγάλο χρόνο συμμετοχής. Ξεχωρίζουν με διαφορά οι Sean Harris (Fifield) & Guy Pearce (Peter). Ο πρώτος παριστάνει τον σκληρό επαγγελματία ενώ ο δεύτερος αποτελεί κλασσική περίπτωση επιστήμονα με γυαλάκι, ευγένεια και ταυτόχρονα είναι χαμηλών τόνων. Απ’την πρώτη στιγμή που τους είδα κατάλαβα ότι θα πεθάνουν πρώτοι. Διέθεταν αυτό το “στυλ” που θυσιάζεται πάντα για την προώθηση της δράσης. Το πιο αστείο όμως είναι ο τρόπος που ήρθε το μοιραίο.

Βρίσκονται σε έναν ξένο πλανήτη, μόνοι τους, σε σκοτεινό τούνελ. Φοβούνται μέχρι και τη σκιά τους. Ξαφνικά, εμφανίζεται μπροστά τους ένας άγνωστος οργανισμός ~σαν φίδι~ που δείχνει επιθετικό. Ποια είναι η αναμενόμενη αντίδραση? Μα φυσικά να θες να παίξεις μαζί του! Δευτερόλεπτα αργότερα γίνεται μακελειό.

 

δ.) Άλλος ένας κομπάρσος με μεγάλη συμμετοχή είναι ο Logan Marshall (Charlie). Αρχικά δίνει την εντύπωση πως θα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο αλλά όσο περνάει η ώρα, καταλαβαίνει κανείς πως ο ρόλος του είναι περιττός γι’αυτό και πρέπει να βγει απ’τη μέση το γρηγορότερο δυνατόν.

Ο ρόλος του είναι και το χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πόσο κακογραμμένο είναι το σενάριο. Καταρχάς, είναι συνέχεια χαμογελαστός. Δε ξέρω εάν ήταν εντολή απ’τον Ridley Scott πάντως δεν ταίριαζε σε όλες τις περιστάσεις. Έπειτα, ο Charlie είναι ανόητα θαρραλέος. Δεν υπάρχει σοβαρή εξήγηση για το γεγονός που βγάζει τη μάσκα του (παρά τις αντιρρήσεις των άλλων) λόγω κάποιων ενδείξεων για καθαρό αέρα ή για τον τρόπο που επιλέγει να πεθάνει..Σχετικά με το τελευταίο, πως μπορεί και περπατάει άνετα προς την Merentith (C. Theron) όταν πριν είχε κινητικές δυσκολίες σε όλη τη διαδρομή…?

BURN IT WITH FIRE!!!

  

Μάλλον δε θα μάθουμε ποτέ.

Tα υπόλοιπα αρνητικά έχουν να κάνουν με κάποια σεναριακά/σκηνοθετικά κενά που εντοπίζονται εδώ κι εκεί.

Παράδειγμα, βλέπουμε τον Michael Fasbender (David)  να πειραματίζεται με το υγρό που βρήκε στο εξωγήινο σκάφος…πάνω στον Charlie. Γιατί το έκανε αυτό? ΤΙ κίνητρο είχε. Σε κανένα σημείο της ταινίας δε φαίνεται να δέχεται κάποια εντολή να το κάνει.

Επίσης, με δεδομένο ότι ο David είναι ανδροειδές και δεν έχει συναισθήματα γιατί έχει αντιπάθεια προς τον Charlie (παρά το γεγονός ότι τον προκαλεί) και γιατί πετάει την περίφημη ατάκα στην Merentith ότι ” Όλα τα παιδιά θέλουν να δουν νεκρούς τους γονείς τους” ?

Σε όλη τη διάρκεια της ταινίας υπάρχει ένα μικρό ερωτηματικό για το εάν τελικά η Merentith είναι κι αυτή ανδροειδές. Κάτι ανάλογο είχε κάνει κι ο Philip Dick στο βιβλίο του Do Androids Dream of Electric Sheep που στη συνέχεια έγινε το περίφημο Blade Runner στους κινηματογράφους απ’τον ίδιο σκηνοθέτη…είναι τυχαίο χαρακτηριστικό άραγε? Όπως και να έχει, το κάνει αρκετά πιο άκομψα συγκριτικά με τον κορυφαίο συγγραφέα επιστημονικής φαντασίας, Philip Dick.

Εξίσου άκομψα/άγαρμπα είναι και τα φιλοσοφικά ερωτήματα του σκηνοθέτη σχετικά με την προέλευση του ανθρώπου. Δεν αφήνει περιθώριο στο θεατή να σκεφτεί, προσφέρει πάντοτε ο ίδιος την απάντηση.

Ακόμη…Τι στο καλό συμβαίνει  με το μαλλί της Katie Dickie (Ford). Εν έτη 2089 γιατί είναι Beatles – style?

Για το τέλος, άφησα ένα μίνι παράδοξο.

Μετά την αποκάλυψη για την ανθρώπινη προέλευση, ο Charlie λέει στην κοπέλα του ότι δεν υπάρχει λόγος να φοράει τον σταυρό του πατέρα της, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο ~ο σκηνοθέτης~ να μας δείξει πως ο ίδιος (Charlie) είναι άθεος :

Αργότερα όμως, μετά τη μόλυνσή κοιτάζεται στον καθρέπτη του δωματίου του. Παρατηρούμε πως έχει ένα τατουάζ με σταυρό στο μπράτσο του 😛

—-

Συνοψίζοντας, το Prometheus είναι μία μεγάλη απογοήτευση δεδομένων των προδιαγραφών του και η ποιότητά του σε αρκετές στιγμές φτάνει στο όριο του b-cult.

Με πολύ επιείκεια του βάζω :

Tο περίμενα πολύ καλύτερο. Κρατιέται στη βάση εξαιτίας των απίστευτων εφέ.

Advertisements

One Response to “[Ταινία] Προμηθέας ~ Oι λόγοι που δε μ’άρεσε (Β-Κριτική)”

  1. Stefanos said

    Σωστος! Συμφωνω σε ολα! Και πολυ καλη η παρατηρηση με το τατουαζ. Θα μπορουσαν να το κρυψουν.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: